Stone, rebar cage, smartphone, headphones.
2017 – …
Territoriality offers a new approach of biometrics attempting to demonstrate that a territory is above all a living entity.
« TERRITORIALITY
Lallemant’s latest works, the Territoriality series, constitute a counterpoint and alternative to his canvas-based ensembles. They revisit the materiality of painting in an effort to make visible and conceptualizable the terrible spasms seizing our world, and at the same time render as accurate an account as possible of the idea of territory and borders by visiting people who can bear witness to and embody them. His procedure is to interview his chosen subjects at home (a Quebec transsexual and a non-Jewish Israeli of Ethiopian origin for example) and make a two square centimeter imprint of the sole of their foot under the arch, a synecdoche of the body, our point of contact with the ground and spatiality, an interface for our roaming. That imprint is then digitized in a lab that can convert a very high-definition 3D scan into a “point cloud” and output it as a data file. A robot uses this file to carve a transcription out of solid rock. This sculpture is placed on a large rebar pedestal on which visitors can sit and watch, on their cell phone, a film of the interview and the taking of the foot imprint. In short, an installation. Lallemant has made a statue honoring these shape shifters who cross mental as well as physical boundaries and for whom discrimination produces a territory (the LGBT quar- ter in Montreal, for example). Two ways to represent the world, two me- thods to think it: territories of organizations, territories of bodies, the body of painting and the body of sculpture. » (extract of the article of Jean-Marc Huitorel published in Art Press, n°444, May 2017, to read the article in its full version, click on this link : www.jeanbenoitlallemant.com/about )
<(Fr.) Territoriality propose une nouvelle approche de la biométrie afin de faire la démonstration que le territoire est avant tout une chose vivante.
« AU PLUS PRÈS DU TERRITOIRE
Les dernières œuvres de Jean-Benoit Lallemant, de la série Territoriality, se développent en contrepoint et en alternative aux ensembles liés à la toile. D’un côté la revisitation de la matérialité de la peinture dans le but de rendre visibles et conceptualisables les terribles soubresauts du monde ; de l’autre rendre compte au plus près de l’idée du territoire et de la frontière en se déplaçant auprès des gens susceptibles d’en témoigner et de l’incarner. Le protocole ? S’entretenir avec la personne choisie, chez elle (une transsexuelle québécoise, un Israélien d’origine éthiopienne mais non juif par exemple), et lui prélever une empreinte d’un cm2 de peau de la voute plantaire, synecdoque du corps, point de contact avec le sol et la spatialité, interface de l’errance. Ladite empreinte est ensuite numérisée en très haute dé nition par un laboratoire qui en fournit un « nuage de points » converti en chier 3D. C’est ce chier qui servira à une entreprise de taille de pierre pour en réaliser au robot la transcription sur un bloc de roche brute. Une sculpture donc, posée ensuite sur un large socle de fer à béton sur lequel on peut s’asseoir et regarder sur un téléphone portable le film de l’entretien/prélèvement. Une installation. À ces êtres en déplacement, en franchissement de frontières tant mentales que physiques, à ceux-là qui cristallisent les discriminations et pour qui ces mêmes discriminations produisent du territoire (le quartier LGBT de Montréal par exemple), l’artiste élève une statue. Deux manières de représenter le monde, deux méthodes pour le penser : territoires des organisations, territoires des corps ; corps de la peinture, corps de la sculpture.» (extrait de l’article de Jean-Marc Huitorel paru dans le n°444 du mois de mai 2017 de la revue Art Press) >
Topography n°1, Danielle, Montréal, Canada.
Stone from Beaunotte (France), rebar cage, smartphone, headphones.
Rebar cage 230 x 130 x 30cm
Stone ≈ 100 x 100 cm
Video 34,41 min
Exhibition view of Prophets’ Time, Curated by Dominique Moulon, BIAN, Galerie Municipale Julio Gonzalez, Arcueil, France.
Topography n°2, Anbessa, Hadera, Israël.
Stone from Buxy (France), rebar cage, smartphone, headphones.
Rebar cage 230 x 130 x 30cm
Stone ≈ 80 x 140 cm
Video 29,26 min