Expansionism

Flax straw 1000kg, Ø 2 x 3m ; H 2m50.

 

2015

 

Jean-Benoit-Lallemant-Expansionism-Prophets'Time

Exhibition view of Prophets’ Time, Curated by Dominique Moulon, BIAN, Galerie Municipale Julio Gonzalez, Arcueil, France.

On the right, Edith Dekyndt, One second of Silence, Part 01, New York, 2008

 

Expansionism is the conversion of one ton of flax straw (5 round-ballers) into an elliptic wall composed of 1050 bricks. Thermocompressed with the manufacturing method entitled Massification (2015), the bricks are exclusively made of flax straw. Arranged one above the other, gravity is their single connecting element.
Flax straw is grown for its fiber strength. Spun then weaved in in fabric, the plant, thus manufactured, offer a surface in order to tear off the painting of the wall. Forced to adapt to the flatness of the walls, the painted fabric remains however two-dimensional. The wall, because of its flatness thus determines the pictorial fact. The flatness of the painting is then functional and its autonomy is restricted. Expansionnism employs flax straw for its structural capacities from the field on which it has taken root, it colonizes space again, but now stands as a wall without functionality.< 

 

(Fr.)Expansionism est la conversion d’une tonne de paille de lin (5 round-ballers) en un mur de forme elliptique composé de 1050 briques. Thermocompressées avec la méthode de fabrication intitulée Massification (2015), les briques sont exclusivement constituées de paille de lin. Disposées les unes sur les autres, la gravité est leur seul élément de liaison. La paille de lin est historiquement cultivée pour la résistance de sa fibre.
Filée puis tissée en toile, la plante, ainsi manufacturée, offre depuis plusieurs siècles au tableau une surface plane dissociée du mur. La toile tendue sur châssis isole la peinture de la paroi, pour l’affranchir de sa muralité. Cependant, contrainte de s’adapter à la planéité des murs, la toile peinte demeure bidimentionelle. Le mur conditionne ainsi le fait pictural. Le plat du tableau est alors toujours fonctionnel, son autonomie est donc toute relative. Le tableau dépend ainsi du mur, il en est tributaire. Expansionnism détourne l’usage de la paille de lin et l’emploie pour ses capacités structurelles. Depuis le champ sur lequel elle a pris racine, celle-ci colonise à nouveau l’espace, mais cette fois s’érige en un mur dépouillé de sa fonctionnalité ainsi que de son parasite : la peinture.>

 

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